Coop Bergvik och ICA Wallinders är bäst på eko

Miljövecka K-d -14Första veckan i oktober ägde Naturskyddsföreningens årliga kampanj Miljövänliga Veckan rum, i år på temat ”Byt till eko”. Under Miljövänliga Veckan undersökte länsförbundet och de lokala kretsarna hur lätt det är att handla ekologiskt i Karlstad, Kil och Forshaga. I de tre kommunerna har sammanlagt 30 matbutiker inventerats och ICA Supermarket Wallinders och Coop Forum Bergvik i Karlstad hamnade på en delad förstaplats.

Naturskyddsföreningens länsförbund har tillsammans med de lokala kretsarna inventerat sammanlagt 30 butiker i Karlstad, Kil och Forshaga kommun.

– Glädjande att det finns så många ekologiska varor i de butiker som placerar sig främst i rankingen. Speciellt roligt är att många av de mindre butikerna hamnar så högt upp på listan och i stort sett matchar de största butikerna, Coop Konsum i Molkom och ICA Nära Kärnan och ICA Nära Viken i Karlstad är några exempel. När vi pratat med butikspersonalberättar de att butiken gjort en medveten satsning på ekologiskt och att de gärna vill utöka sortimentet, Anna-Lena Larsson från Naturskyddsföreningens länsförbund. I slutändan är det dock kunderna som avgör efterfrågan eftersom det måste

Resultat Det ekologiska utbudet poängsattes av Naturskyddsföreningen, olika produkter gav olika många poäng.

Resultat

finnas ett kundunderlag för produkterna.

Det som har undersökts har varit frukt och sju andra ekologiska varor som Naturskyddsföreningen lyfter fram som ”viktiga varor att börja med”. De viktiga varorna är kaffe, vindruvor, russin, bananer, potatis, kött och mjölk.

– Det var ett väldigt bra resultat. De flesta butikerna hade alla sju ekologiska produkterna, det som oftast saknades var vindruvor och kött. Sämst av butikerna i de tre kommunerna var Netto på Våxnäsgatan, som endast hade bananer och vindruvor. Bland de övriga frukterna hade butiken bara ekologiska äpplen och päron.

– Vi fokuserar särskilt på frukten i år. Förutom bananerna är det viktigt att citrusfrukterna och mangon är ekologisk eftersom de besprutas väldigt mycket, säger Anna-Lena Larsson. I många fruktodlingar i länder i syd används flertalet kemiska bekämpningsmedel och ofta är det medel som är förbjudna i EU. Tråkigt nog fanns inte ekologisk mango i så många butiker som vi hade önskat, utan endast i sju av de 30 inventerade butikerna.

Fakta om ekologiskt
– Business as usual is not an option, säger FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon.

Han refererar till rapporten IAASTD, där 400 forskare från hela världen skriver om jordbrukets utveckling. De säger att det bästa alternativet är att öka produktionen med ekologiska metoder.

Mer information om ekologiskt kontra o-ekologisk odling finns på www.naturskyddsforeningen.se/eko

Om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 (i år 27 september – 5 oktober) och brukar betyda en enorm aktivitet runtom i landet. Målet är att få konsumenterna att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa istället. Bland annat, tack vare Miljövänliga Veckan blir sortimentet i många butiker allt mer miljöanpassat.

Kontaktperson: Anna-Lena Larsson, Naturskyddsföreningens Länsförbund i Värmland/Länskontakt för Miljövänliga Veckan i Värmlands län, 0702 87 58 57 / anna-lena.larsson@live.se.