Miljövänliga veckan bjuder på ekokaffe och studiebesök

Miljövänliga veckan som pågår fram till och med nu på söndag 4 oktober är i full gång. Årets tema är ekologiskt kaffe och ekologiskt bröd.
Naturvänliga veckan arrangeras av Naturskyddsföreningen över hela landet och är en återkommande kampanj varje höst.
Som en upptakt i år i Värmland har Naturskyddsföreningen i Karlstad tillsammans med lokalföreningarna i Hammarö, Forshaga och Torsby genomfört en inventering av hur laddade bröddiskarna är med ekobröd.
Resultatet ser du här: Inventeringen

Kaffe är en av världens mest besprutade grödor och dagens spannmålsodling påverkar naturen negativt på många olika sätt. Att byta till ‪#‎ekofika‬ gör stor skillnad för djur, natur och människor.

Miljövänliga Veckan arrangeras av flera lokalföreningar. Kontakta din lokala naturskyddsförening eller kika på deras Facebook- eller Hemsida för information om planerade aktiviteter.
I Karlstad anordnas bland annat en temakväll på Värmlands museum där du kan fika eko, delta i food swap och lyssna på intressanta föredrag.
I Karlstad kan du också följa med in i det allra kaffeheligaste, ett studiebesök hos Löfbergs nu på torsdag 1 oktober.
Hela programmet: Miljövänliga veckan i Karlstad.
I Kristinehamn anordnas en familjedag på Västanås gård och i Torsby går det att ta en ekofika på stan under veckan.

Glöm inte att det finns massor som du som medlem kan göra – fixa en ekofika eller ekomellis på jobbet eller i skolan, använd hashtaggen #byttilleko – sätt upp eko-affischer – dela våra inlägg i sociala medier eller fördjupa dig i fördelarna med ekologiskt.
Det är enkelt att göra skillnad – här hittar du mer information om kampanjen: http://www.naturskyddsforeningen.se/eko.

Hoppas att vi ses!

Anna-Lena Larsson, ordf i Naturskyddsföreningen i Karlstad, tillsammans med Lotta Palmgren på Coop Forum i Bergvik som toppar inventeringen av ekologiskt bröd.