Höstens Kretsprogram läser du här!

Välkommen till Karlstadskretsens höstprogrammet!
Detta program, Program för hösten 2016, har du som medlem i Karlstadskretsen fått i din brevlåda och i din mailbox. Har du inte fått det på mail beror det på att vi inte har  din aktuella mailadress i vårt register.
Är du osäker på om vi har din aktuella mailadress, hör av dig till oss på karlstad@naturskyddsforeningen.se
Vill du från nästa år få del av Vår- och höstprogrammen och andra inbjudningar   måste du lämna din mailadress.
Anledningen är att vi nu går över till digital spridning av vår information, detta för att dra ner på kostnaderna för tryck- och posthanteringen. Men också att vi vill bidrar till att spara papper och träd.
Givetvis kommer vi att lägga ut program och annan information på vår hemsida och på Facebook.
Och just Facebooksidan bör du svänga in till som rutin, där kommer påminnelser och nyinsatta program att dyka upp.

Är du intresserad av möjligheten att skåda havsörn är 23 oktober ditt datum. Eller du kanske är en gottegris. Då är chokladprovningen 10 november att skriva in i din almanacka.
Och redan nu till veckan drar Miljövänliga veckan igång då vi går igenom vad du har i ditt badrumsskåp.

1-9 oktober
Miljövänliga veckan – fräsch på riktigt
Olika aktiviteter om årets tema hygienprodukter.
För mer information, håll utkik på vår hemsida och Facebook.
Ansvarig: Anna-Lena Larsson, 0702-87 58 57.

Söndag 2 oktober
Natursnokar – Hösten
Barn och deras vuxna är välkomna att delta i Snokaktivitet
Tid: Kl. 10.00
Var: Mariebergsskogen.
Kontaktperson: Marja Nordin, 070-203 63 14

Onsdag 5 oktober
Café Planet – Fräsch på riktigt
Kemikaliegruppen föreläser om hygienprodukter. Dessutom hålls en workshop – gör din egen deodorant av ekologiska ingredienser. Ta med en egen rengjord mindre glasburk.
Tid: 17.30-19.30.
Var: Se hemsida och Facebook för plats.
Kontakt: Johanna Hedqvist 070-272 24 14
Samarrangemang med Studiefrämjandet Värmland/ /Bergslagen/Örebro, Omställning och SNF.

”Före älgjakten”
Besök i vargrevir
Vi meddelar på hemsida och facebook när och var.
Info: Jan Bergstam, 070-320 64 68

havso%cc%88rn2

Söndag 23 oktober

Örnar vid Ölmeviken
Ölmeviken är en bra rastplats för flyttfåglar som gäss och änder och det lockar även till sig rovfåglar som havsörn.
Ta med fika och kikare.
Avfärd: Från Stadsbiblioteket 07.30 eller samling vid Ölme kyrka 08.00.
Föranmälan vid samåkning: Senast 20 oktober till Leif Lövström,
070-534 81 36.

Onsdag 26 oktober
Café Planet – Klimatsmart mat/Krisberedskap
Klara Perhamre, Karlstads kommun, berättar om projektet Klimatsmart mat och Jonas Gerborn,  räddningstjänstförbundet, om hur du som individ kan förbereda dig bättre för att klara kriser.
Tid: 17.30-19.30.
Var: Se hemsida och Facebook för plats.
Kontakt: Johanna Hedqvist 070-272 24 14

chokladprov

Torsdag 10 nov
Ekologisk chokladprovning
Vi provar flera sorters ekologisk och Fairtrade-certifierad choklad från olika producenter tillsammans med Anders Chokladprovning.
Tid: kl. 18:00
Var: Meddelas via hemsida/facebook.
Kostnad: 50 kr
Anmäl dig senast 7 nov till: anna-lena.larsson@live.se

Onsdag 7 december
Café Planet – Grön tomteverkstad
Knåpa ihop miljövänliga julklappar till nära och kära. Det kommer även finnas möjlighet att slå in paketen.
Material finns på plats till självkostnadspris.
Tid: 17.30-19-30
Var: Skaparverkstaden, Stadsbiblioteket, plan 2.

Rovdjursspårning
Följ med på rovdjursspårning.
Vi meddelar på hemsida och facebook om när och var beroende på snötillgång.
Info och föranmälan: Jan Bergstam, 070-320 64 68