Höstprogrammet 2015

HavsörnHavsörn är målet vid höstens första träff vid Ölmeviken söndag 27 september

Söndag 27 september
Örnar vid Ölmeviken och Kummelön
Ölmeviken är en bra rastplats för flyttfåglar som gäss, änder och vadare och det lockar även till sig rovfåglar som havsörn.
Ta med fika, stövlar och kikare. Avfärd från stadsbiblioteket 07.00 eller samling vid Ölme kyrka 07.30. Åter senast 12.
Föranmälan vid samåkning senast 25 september till Leif Lövström, 070-534 81 36.

Ekokaffe

28 september-4 oktober
Miljövänliga veckan – kaffe och bröd
Naturskyddsföreningens kampanj ”Byt till eko” fortsätter 2015, den här gången står den ekologiska fikapausen i centrum med fokus på kaffe och bröd.
Kretsen arrangerar flera aktiviteter, allt från studiebesök på Löfbergs Lila och ett ekologiskt bageri till butiksinventeringar och mycket mer.
För mer information, håll utkik på vår hemsida och facebook. Ansvarig: Anna-Lena Larsson, 0702-87 58 57.

Söndag 10 oktober
Höstmys vid Hammarö sydspets
Vi tittar på ringmärkning (07.00), fikar och studerar naturen vid Vänern. Ta med fika.
Avfärd 06.30 från Stadsbiblioteket eller samling vid parkeringen på Hammarö (Takene) 06.55.
Föranmälan vid samåkning senast 9 oktober till:
Leif Lövström, 070-534 81 36.

Natursnokarna utan text

Lördag 7 november
Natursnokarna*- Gör din egen fågelmat!
Vi går till någon av grillplatserna i Mariebergsskogen. Där smälter vi talg, blandar frön och gör vår egen fågelmat. Materialkostnad 20 kr/barn.
Samling utanför Naturum Värmland kl 10.30.
Ansvarig Linda Ferm (ingen föranmälan).

Söndag 8 november
Sista chansen se naturen i Katrineberg?
Ta chansen och se den fina skogen i Katrineberg innan området bebyggs! Toni Berglund som inventerat i området hjälper oss att förstå vad det är som gör denna naturpärla mellan Zakrisdal och Bergvik så speciell. Ta med fika och sittunderlag.
Samling 10.00 vid dansbanan, Frykmans väg 33.
Ansvarig: Leif Lövström, 070-534 81 36

cropped-Karlstad-från-Naturum-red.jpgNatursnokarna samlas vid Naturums fågelbord 12 december för lite fågelspaning.

Lördag 12 december – Obs!! Nytt datum – 12 december gäller
Natursnokarna*- Titta på fågelmatning
Vi spanar på fåglar vid Naturum Värmlands fågelbord i Mariebergsskogen och lär oss känna igen några vanliga fågelarter. Kikare kan lånas på plats!
Samling lördag 12 december utanför Naturum Värmland Mariebergsskogen kl 10.30.
Ansvarig Linda Ferm (ingen föranmälan).

*Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet.
Den riktar sig till nyfikna och naturintresserade barnfamiljer!