Välkommen till Kemikaliegruppen

Erika Göransson är ansvarig för Kemikaliegruppen. Helgens Barnmässa visar att det finns ett stort behov av att sprida information för en giftfri vardag.

Erika Göransson är samordnare för Kemikaliegruppen. Helgens Barnmässa visar att det finns ett stort behov av information för att få till en giftfri vardag.

KEMIKALIEGRUPPEN PÅ HELGENS
BARNMÄSSAN SPRED INFORMATION
OM EN GIFTFRI VARDAG

Årets Barnmässa i Karlstad den gångna helgen innebar tre intensiva men fantastiska dagar för medlemmarna i Kemikaliegruppen.
Gruppen delade ut 1 000 exemplar av Naturskyddsföreningens guide för att minska skadliga ämnen i barns vardag.

Om du gillade guiden och vill sprida den vidare så finns den att ladda ner här.
I Tävlingen svarade 58 personer på frågan ”Ungefär hur många microplastpartiklar kan ett normalstort fleeceplagg avge till avloppsvattnet vid varje tvätt”.
Rätt svar: 1 900 partiklar.
Detta visste Frida Didner som vann ett Homeparty med kemikalietema och Erik Nygren som kommer få välja en poster från Little Kajsa.
Stort grattis från oss! Vi hör av oss inom kort.
Om du har frågor eller vill komma i kontakt med oss; hör av dig till Erika Göransson erika.goransson@live.com eller 073-814 24 27
Om du vill veta mer vad Naturskyddsföreningens Kemikaliegruppen i Karlstad gör eller om du vill engagera dig i vårt arbetet är du välkommen på våra möten. Gruppen träffas första måndagen varje månad kl 18.00 i rum 216 på Gjuteriet i Karlstad.
Nästa tillfälle blir alltså måndag 4 april.

———–

VÄLKOMMEN ATT GÅ MED I KEMIKALIEGRUPPEN
Larmen om cancerframkallande och hormonstörande ämnen i våravardagsprodukter duggar

Laddad med information. Vill du ha snabb information om till exempel vilka leksaker som är bra för barnen kan du ladda ner appen Grön Guide. Finns både för iPhone och Android.

tätt och det finns många som vill göra något åt problemen.

Karlstads kemikaliegrupp träffas ungefär en gång per månad och består av personer i alla åldrar och med olika bakgrund.
Vi är inga experter, men vi är intresserade och nyfikna.
Tillsammans hittar vi på olika projekt och aktiviteter för att sprida information och lära oss mer om denna komplexa fråga. Vi startade 2011 och har under åren försökt kora ”Årets gröna julklapp”, vi har arrangerat informationsmöten och testat hur konsumenträtten att få svar om produkters kemikalieinnehåll fungerar i praktiken.

@: Erika Göransson 073-814 24 27 @: Leif Lövström 070-534 81 36

VIKTIG LÄSNING!
Minska de skadliga ämnena i dina barns vardag
–  HÄMTA OCH SKRIV UT!

MER LÄSNING!
Läs om och skriv under KEMIKALIEUPPRORET

Om du håller med om att det är oacceptabelt att skadliga ämnen finns i våra vardagsprodukter och att lagstiftningen måste skärpas så vill vi ha din underskrift! Tillsammans kan vi lyfta frågan och påverka politiker och företag!

——————–

Nytt

Plastprodukterna som åkte fast i Kemikalieinspektionens senaste stickprovskontroll

Kemikalieinspektionen har gjort en stickprovskontroll av 62 plastprodukter och undersökt innehållet av förbjudna kortkedjiga klorparaffiner (SCCP), vissa ftalater och blysalter.
Det var saker som pennfodral, mobilfodral och necessärer.
Hela 16 produkter innehöll SCCP i olagligt höga halter och ftalaten DEHP (förbjuden i leksaker pga sina hormonstörande egenskaper) fanns i höga halter i 32 analyserade prover.
26 procent av produkterna som testades var förbjudna att sälja och har dragits in av butikerna. Kemikalieinspektionen själva publicerar inte produktnamnen innan saken prövats rättsligt, men uppgifterna är offentlig handling och Karlstads kemikaliegrupp har fått tagit del av resultatet.
Eftersom det var en stickprovskontroll så har inte alla butiker och leverantörer kontrollerats så resultatet är inte fullständigt.
Följande produkter har nu dragits in:
– Necessär AdHoc från Mique (Bastant AB)
– Handväska  i svart konstläder från Fyndiq: PrylBit
– Dirty Works hängande necessär från Fyndiq: Beauty Zone Cosmetic
– Pennskrin Burde från Akademibokhandeln
– Plånboksfodral för IPhone 4S från Phone House
– Blå respektive orange väska från Ohio Center AB
– Beige väska från Trenor AB
– Rosa väska med nitar från Ur & Penn
– Plånbok med dödskalle från Fyndiq: Sitegruppen i Sverige AB
– Vattentätt surfplattefodral från Fyndiq: Itsajten i Kalmar AB
– Price Mobile Bag (aprikos) från Bubbleroom
– Brush case (svart) från NLY Scandinavia AB (Nelly.com)
– Milly Clutch (korall) från NLY Scandinavia AB (Nelly.com)
– Star handväska (rosa) från Fyndiq: Mike Fashion

Vill du ha produkternas EAN-koder, veta vilka halter ämnena förekom i eller veta vilka som innehöll deftalater som är förbjudna i leksaker så finns den fullständiga informationen här.

Länk till Kemikalieinspektionens undersökning

——————–

Pa gang

18 april.  18.00 Kemikaliegruppen har möte

Aktiviteter 2015
14 juni.
Utflykt till på Björns brandhistoriska museum i Storfors.
27-29 mars.
Barnmässan i Karlstad
4 mars. Föredrag på Värmlands museum. Bildspelet

Aktiviteter 2014
Projektet Utbilda utbildare har godkänts av Riks
Kemikalienätverket har påbörjat detaljplaneringen av att under hösten utbilda Kemikalieinfospridare runt om i Sverige. Karlstadgruppen ges plats för två till tre som kan delta.
22 november. SELMA-dagen på Karlstads Universitet.
Under sommaren har Kemikaliegruppens medlemmar fortsatt arbetet med Projektet Fråga tillverkare. Projektet redovisades i samband med SELMA-dagen.
Vi ville i detta projekt få information om företagens kemikaliepolicy och leksakers kemikalieinnehåll direkt från producenterna.
Åtta av tjugo företag svarade och därför blev det svårt att göra en sammanfattning. Men det tycks som att de ”duktiga och framsynta” gärna svarar.

15 september. Möte med Kemikaliegruppen. Nya och gamla medlemmar välkomna!

Kemikaliegruppen fanns med i Skattkärr 17 augusti.

17 augusti fanns representanter från Kemikaliegruppen på Skattkärrsdagen. Det var många som trotsade vädrets makter och besökte Naturskyddsföreningens bord för att få tips och information.

Kemikaliegruppen samlad till sommaravslutning i Stadsträdgården i mitten av juni.

16 juni hade vi vår sommaravslutning med ett lättsamt kemi-tema i vackra Stadsträdgården. Gruppens medlemmar presterade på topp med både teoretiska utmaningar och praktiska experiment. Allt från tillbakablickar på högstadiekemin till strukturjämförelser av östrogener och parabener. Det blev en jättefin kväll med många skratt och ett perfekt sätt att avrunda inför sommaren!
7 maj. Klädbytardag på Universitetet fanns Kemikaliegruppen på plats! Vi delade ut guider och visade produkter i samband med klädbytena.
6 maj höll Kemikaliegruppen en informationskväll på temat Skadliga ämnen i barns vardag. Drygt 30 besökare fick höra mer om bakgrunden till varför det finns skadliga ämnen i vardagsprodukter, tips på hur man minskar exponeringen, hur det gick när Kemikaliegruppen testade konsumentens rätt om information ämnen i leksaker samt lyssna på Malin Knutz som berättade om sina erfarenheter som kemikalieengagerad forskare, mamma, bloggare och kemikalieupprorsstartare. Läs mer från Malin och hennes kollega Linda på deras blogg.
Det fanns även boktips och produktbord med värstingar och bättre val.
Här finns presentationen om barn och skadliga ämnen.
5 april.
Det ideella Föräldrastödet i Värmland bjöd in Kemikaliegruppen att berätta mer om barn och kemikalier.
3 april. Möte med kemikaliegruppen
21 till 23 mars
deltog Kemikaliegruppen tillsammans med Malin och Linda från bloggen Kemikalier i barns vardagBARNmässan i Tingvallahallarna. Att vi behövs visar intresset för vår monter. Över 1 000 Informationsbland delades ut under de tre dagar som mässan var öppen. Vinnarna i boktävlingen som arrangerades på Barnmässan blev: Linnéa Tell, Karlstad, Sanna Wardtman, Örebro och Sandra Johansson, Karlstad.
18 mars
fick en representant från gruppen möjlighet att sitta med i en paneldiskussion om barn och kemikalier för deltagarna i kursen ”Barn och miljö” på Karlstads Universitet.
31 januari blev vi intervjuade av SVTVärmland angående Hammarös presskonferens om sin kemikalieinventering av förskolor.
30 januari är Kemikaliegruppen inbjuden att informera om barn och kemikalier på Öppna förskolan i Grums. Trots snöstorm kom ett tiotal föräldrar och förskolepedagoger.

Aktiviteter hösten 2013
23 november fanns Kemikaliegruppen med som utställare på Selma-dagen på universitetet. Vi presenterade bland annat sammanställningen av 2013 års projekt Leksaksfrågan med bakgrund, regler, svar från butiker, slutsatser och Kemikalieinspektionens förteckning av leksaker med farliga ämnen.
Andra utställare var Kemikalieinspektionen och Rådrummet. C-G Bornehag med flera informerade om SELMA-studien och Anne Lagerqvist som är en av författarna till Handla rätt för en giftfri barndom, föreläste.

Aktiviteter våren 2013
Projekt ”Leksaksfrågan” inleds.
Vi höll informationsdag lördag 9 mars på Naturum med produktutställning och forskaren C-G Bornehag som gästföreläsare.
Samarbete med kommunens Rådrummet som arrangerar utställning i Biblioteket och aktivitetshelg på tema kemikalier.

Aktiviteter hösten 2012
Vår uppföljning av förra årets julhandelsinventering och våra försök att kora årets gröna julklapp gick inte så bra 2012 heller.
Här finns artikeln som VF publicerade.
Vi deltar som utställare vid Selma-dagen på universitetet den 24 november. Välbesökt och mycket givande arrangemang!

Aktiviteter våren 2012
21 april deltog Kemikaliegruppen  på klädbytardagen på Universitetet.
28 mars höll vi informationsmöte om kemikalier i barns vardag på Sverige-Amerikacentret (Residenset). Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson och brandingenjör Björn Albinson medverkade.

Aktiviteter hösten 2011
Vi börjar arbeta på temat ”Giftfri julhandel” som blir ett inventeringsprojekt för att kora årets gröna julklapp genom att butiker får nominera sina bästa alternativ. Det går inte bra, ett sådant utbud saknas helt och Årets gröna julklapp blir: tid. Ge barnen tid istället för grejer. Vi sammanställer massor av roliga saker man kan göra med sina barn som inte kräver dyra prylar.

Anmäl dig för Nyhetsbrevet
Naturskyddsföreningens Kemikalienätverk är ett nationellt nätverk inom föreningen som finns för att stötta medlemmar och grupper som vill arbeta med kemikalier och miljögifter.
Genom att anmäla intresse till nätverket visar du att kemikaliefrågan är viktig och du får Kemikalienätverkets nyhetsbrev några gånger per år.
Det ges också möjlighet att hjälpa till med inventeringar och annat för den som vill.

Nyttiga tips

Böcker

• Handla rätt för en giftfri barndom (2012) av A. Lagerqvist, C. Ribbing och K. Wallis
  • Den onda badankan (2012) av K. Johansson
  • Den flamsäkra katten (2012) av Froster, Hedenmark och Olsson
  • Förgiftad (2009) av Smith och Lourie

Film

• Underkastelsen (2010) Dokumentär av Stefan Jarl.
    Se filmen här, i två delar:  1:2 2:2

Information från myndigheter och organisationer

• Kemikalieinspektionen: Information om giftfri miljö och kandidatförteckningen.
  • Konsumentverket: Information om miljömärkning, konsumenträttigheter mm.
  • Rapex: EU:s varningssystem med indragna produkter
  • Environmental Working Group (USA): Guiden Skin Deep för tillsatser i hygienprodukter. Även köpguider mm.