Succékänning första Vänerns dag – 3 500 besökare fyllde Värmlandskajen

SNFs monter

Naturskyddsföreningen hade en jämn ström besökare under hela dagen. På plats var medlemmar från Kristinehamn, Karlstad och Länet.

Tydligt är att Vänerns dag som arrangerades på Värmlandskajens omättliga yta  i Karlstad under lördagen är något som Karlstadsborna väntat på.
3 500 besökare räknades in till hamnområdet. Stundtals var det ett folkmyller av sällan skådat slag. Och inte minst barnen hade såg ut att trivas. Det var en bra och intressant mix av utställare.
Arrangörsstaben på Länsstyrelsen i Värmland – Henrik Wapen och Jonas Andersson – såg märkbart nöjda ut när dagen sakta tonade ut under eftermiddagen.
– Över förväntan, kommenterade Jonas Andersson besökssiffran.
Han var också imponerad över antalet utställare som till slut blev nära 70 stycken. Och till nästa år ska det finns plats för fler.
Vänerns_dagFör Henrik Wapen ser en fortsättning på Vänerns dag.
– Vi visste ju inte var det här skulle ta vägen, men gensvaret vi fått av publik och utställare visar att det här var en satsning som gick hem och har en framtid, säger Henrik Wapen.
Utställarna gav en bra mix och god inblick i vilka verksamheter som är knutna till vår största insjö. Men också vad som måste göras för att bevara Vänermiljön till kommande generationer. Ett av de stora orosmolnen är förbuskningen av sjöns öar på grund av den utslätande regleringen av vattennivån.
12 olika intresseområden fanns med i utställningstälten. Allt från väder, fiske, vattennöje och vatten, till yrkestrafik och djurliv. Sannolikt innebär dagen att nya kreativa idéer föds för Vänern. Det torde finnas utrymme för betydligt utökad användning av sjöns resurser.

Kajkanten fylldes med besökare när Sjöräddningen visade upp sig.