Byt till Ekokaffe! Välkommen till Upptaktsmöte 9 maj för Miljövänliga veckan

Miljövänliga  veckan i höst bjuder på ekologisk fika.

Miljövänliga veckan i höst bjuder på ekologisk fika.

Glöm inte att anmäla dig till upptaktsmötet lördag 9 maj för Miljövänliga veckan i Karlstad som genomför i slutet av september.
För inbjudan står Naturskyddsföreningen i Värmland och Örebro län. Den årliga kampanjen Miljövänliga Veckan genomförs Vecka 40.

Tid och plats för Upptaktsmötet
: Gjuteriet, Verkstadsgatan 1 Karlstad.
Våning 2
Lokal 234.
När: Lördag 9 maj 10.30

Anmälan och info
: Senast onsdag 6 maj
Till: Anna-Lena Larsson
e-post: anna-lena.larsson@live.se,
telefon: 0702-87 58 57.

Naturskyddsföreningens kampanj ”Byt till eko” fortsätter 2015, den här gången står den ekologiska fikapausen i centrum med fokus på kaffe och bröd. Kaffet finns som bekant med bland de fem varor föreningen pekat ut som extra viktiga att byta till eko. Varför? Jo, det är en de grödor som besprutas allra mest, med stora konsekvenser för kaffeodlare och för mångfalden i och runt odlingarna.
Vi svenskar är riktigt stora konsumenter av kaffe men tyvärr har det ekologiska kaffet inte ökat i försäljning lika mycket som många andra ekoprodukter. Därför behöver vi berätta hur enkelt och viktigt det är att välja ekologiskt!
Vi vill även ha ett ökad utbud av schysst bröd i butikerna.
Alla som vill vara med och delta i aktiviteterna under Miljövänliga Veckan eller lära sig mer om kaffe och bröd är varmt välkomna.
Så kom på upptakt och var med och påverka!

Programmet för Upptaktsmötet
10:30 Bjuder vi på ekologisk fika
11:00 Introduktion
11:30 Fakta om ekologiskt och oekologiskt av Jessica Andréason från rikskansliet, projektledare för Miljövänliga Veckan
12:15 Frågor och fördjupad information
12:30 Ekologisk, vegetarisk lunch från Zest och eventuellt besök från eko-producent
13:30 Kampanjmaterial och aktivitetsidéer
14:00 Gruppdiskussion: vad vill vi göra hemma i kretsen? Skall vi samordna något?
14:40 Fika, sammanfattning och avslutning
15:00 Slut

Lunchen: Ekologisk vegetarisk lunch från Zest i Karlstad. Allergier eller önskemål om ex. vegansk kost meddelas i samband med anmälan.
Kostnad: Gratis för Naturskyddsföreningens medlemmar, övriga 150 kronor (självkostnadspris för lunch och fika). Bli gärna medlem!

Välkommen
Anna-Lena Larsson