Karlstadskretsens vårprogram synar bland annat våra fåglar

Måndag 6 februari

Vad är plast?

Välkomna till Naturskyddsföreningens kemikaliegrupp måndag 6 februari kl 18.00, Gjuteriet, sal 234, 1 tr.
Kemikaliegruppen träffas första måndagen varje månad och välkomnar dig som vill veta mer om problematiken runt skadliga kemikalier i vardagen. Den 6:e februari tänkte vi diskutera frågan ”Vad är plast?”. Inga förkunskaper krävs. Vi bjuder på fika!

Kontaktperson Johanna Hedqvist 070-272 24 14

En av höjdpunkterna under våren är utställningen
”Kroknäbbarnas tid – möten med svenska rovfåglar” på Värmlands museum. Utställningen öppna lördag 25 februari kl 13. Då finns fotografen Patrik Olofsson på plats med ett bildsatt föredrag.

Lördag 25 februari

”Kroknäbbarnas tid – möten med svenska rovfåglar”

Vernissage på utställning, föredrag och bildvisning med fotografen Patrik Olofsson på Värmlands Museum kl. 13.00.
Utställningen tar sin utgångspunkt i Patrik Olofssons bok Kroknäbbarnas tid. En stor del utgörs av stora färgfoton från boken, kompletterade med korta texter. Det största avsnittet handlar om daglevande rovfåglar. En mindre del om ugglor.
Hur jagar rovfåglar? Vad äter dom? Var bor dom? Hur är det med synen? Hur ser en ugglas öron ut och varför hör de så bra? Och var de inte nästan utrotade? Och hatade?
Fri entré till utställning och föredrag vernissagedagen kl. 13-15.

Se även http://www.varmlandsmuseum.se/utstallning/kroknabbarnas-tid/

Måndag 27 februari

Ugglelyssning på Hammarö

Vi lyssnar efter kattuggla, sparvuggla och andra ugglor på Hammarö under några timmar.
Samling 19.30 vid Stadsbiblioteket i Karlstad eller efter överenskommelse.
Max 12 personer. Tillgång till bil ger företräde. Kläder efter väder.

Föranmälan senast 24 februari till Leif Lövström, 070-534 81 36.

Måndag 6 mars

Vad är perfluorerade ämnen?

Välkomna till Naturskyddsföreningens Kemikaliegrupp måndag 6 mars kl 18.00, Gjuteriet, sal 234.
Kemikaliegruppen träffas första måndagen varje månad och välkomnar dig som vill veta mer om problematiken runt skadliga kemikalier i vardagen. Den 6:e mars tänkte vi ha ett öppet diskussionsmöte kring frågan ”Vad är perfluorerade ämnen?”.
Inga förkunskaper krävs. Vi bjuder på fika!

Kontaktperson: Johanna Hedqvist 070-272 24 14

Onsdag 8 mars

Glädjen att se på fåglar! Var ser man dom och hur kommer det sig att dom behöver värnas?

Tid och plats: 18.00 i hörsalen på Värmlands museum.
Bildvisning och samtal med Lars-Ola Westerlund och Linda Åström Halvorsen.
Fågelskådning blir allt vanligare i Sverige. Linda och Lars-Ola har båda skådat fågel länge och berättar vad fågelglädje är för dom med bilder och ord.
Allt är inte bara ljust i fågelsverige. Var är t ex sånglärkan och storspoven som det var så mycket av förr?
Det blir också info om vårfåglar, bra fågellokaler i Karlstads närhet och vart och när kan man följa med föreningarna ut i vår.
Bildvisningen är ett samarbete mellan Värmlands museum, Naturskyddsföreningen och Wermlands Ornitologiska Förening.
Fri entré till föredrag och utställningen Kroknäbbarnas tid för medlemmar i Naturskyddsföreningen och Wermlands Ornitologiska Förening. Övriga 80:- (museets ordinarie entré).

Se även http://www.varmlandsmuseum.se/se-gora/program/

Måndag 13 mars

Kretsstämma (årsmöte)

Tid och plats: 18.30 i sal 234 på Gjuteriet, Verkstadsgatan 1, 1 tr.
Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar kommer Martin Sandmark att visa bilder och berätta om naturen på Lurö dit kretsen planerar att göra en resa i maj.
Kretsen bjuder på fika.
Mer information om årsmöteshandlingar och motioner meddelas på föreningens hemsida, https://karlstad.naturskyddsforeningen.se/

Kontakt: Anna-Lena Larsson, 0702-87 58 57.

Lördag 1 april

Klädbytardagen

För åttonde året i rad är det dags för Sveriges största klädbytardag!
Rensa garderoben på fina plagg som du inte längre använder. Ta med fem plagg och gå hem med fem nya, helt gratis. Bättre kan det inte bli, varken för dig eller miljön. Tid och plats meddelas på föreningens hemsida och Facebooksida.

Kontakt: Lars-Ola Westerlund, 073-656 64 69

Måndag 17 april (Annandag påsk)

Vårfåglar vid Hynsjöarna

Vi besöker Södra och Norra Hyn för att se och höra vilka vårfåglar som dykt upp. Ta med kikare och fika.

Samling 08.00 vid Träfotere (Södra Hyn) eller 07.30 vid Stadsbiblioteket.

Föranmälan vid samåkning 11 april till Leif Lövström, 070-534 81 36.

OBS! Programmet för maj-augusti presenteras i slutet av mars.

Titta gärna på föreningens hemsidor

https://karlstad.naturskyddsforeningen.se efter eventuella ändringar och tillägg i programmet och annat spännande som dyker upp. Se också vår Facebooksida https://www.facebook.com/karlstadsnatur

Gå gärna in också på www.karlstadnatur.se som visar naturområden i Karlstads närhet. Kanske hittar du uppslag till nya naturupplevelser?

Våra arbetsgrupper
Kemikaliegruppen
träffas första måndagen varje månad.
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14

Ängsgruppen träffas flera gånger under vår och sommar för arbete på vår kretsäng vid naturstigen på I2-området.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36

Plangruppen träffas vid behov för att diskutera kommunala förslag om detaljplaner, översiktsplaner m.m.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36

Naturskyddsföreningen i Värmland har grupper för Handla miljövänligt och Skog.
Se http://varmland-lan.naturskyddsforeningen.se/

Saknar du någon verksamhet?
Hör då av dig till styrelsen så kan vi undersöka om fler delar ditt intresse!

Styrelsen för Naturskyddsföreningen i Karlstad fram till årsstämman 2017:
rdförande: Anna-Lena Larsson 0702-87 58 57
Vice ordf: Jan Bergstam 070-320 64 68
Kassör: Karin Granström 0730-48 45 61
Sekreterare: Linda Ferm 0705-49 79 38
Ledamöter: Anne Geddes-Shalit 0730-43 24 92, Marja Nordin 070-203 63 14 och Leif Lövström 070-534 81 36
Suppleanter: Camilla Kylin 070-191 42 87 och Linnèa Johansson 0762-21 68 38