Fynda på Sveriges största Klädbytardag i morgon lördag 1 april

Välkommen till Klädbytardagen mitt i Karlstad lördag 1 april i Tingvallagymnasiets Centralhall vid Stora torget. Ingång från ÖstraTorggatan via trappan och ekporten på bilden.

Klädbytardagen har sedan några år blivit ett säkert vårtecken i Karlstad.
Vårens Klädbytardag arrangeras i morgon lördag 1 april mitt i Karlstad, i Centralhallen i Tingvallagymnasiet, men ingång från Torget
.

Har du kläder hemma som du inte använt på ett tag? Eller vill du helt enkelt byta stil och låta någon annan ta över din gamla?
Inlämningen av kläder
Kläder du vill bli av med lämnar du in i dag fredag eftermiddag 31 mars mellan 15.30 och 19.00 eller  i morgon lördag förmiddag 1 april mellan 09.00 och 10.30.
Kläderna skall vara i gott skick och rena!
Obs! Allt sker helt gratis!
Klädbytardagen pågår mellan 11.00 och 14.00 under lördag 1 april. Och för att inte alla godbitar ska försvinna direkt vid öppningsdags kommer vi att hänga ut mer kläder både klockan 12 och klocka 13.

Obs! Antalet plagg som du får lämna in är begränsat till fem, vilket ger fem i utbyte.

Här följer tips och info inför Klädbytardagen:
Plats
: Tingvallagymnasiet, Centralhallen. Byggnaden vid Stora torget som har ingång från Östra torggatan mitt för Torgets östra del. Har du svårigheter att ta dig upp för trappor finns även ingång på baksidan av byggnaden.

Alla välkomna:  Barn, ungdomar och vuxna – alla är välkomna att lämna in plagg och byta. Observera att även ett barn får lämna in och byta till sig max fem plagg. Helst bör barnet vara med när en förälder lämnar in barnplaggen. Uppmuntra gärna manliga bekanta som pappor och pojkvänner att vara med på Klädbytardagen.

Kläderna: Plaggen ska vara hela och rena. Plagg som är trasiga, har fläckar eller försedda med reklamloggor tas inte emot.
För varje plagg du lämnar får du en biljett, och kan med biljetten plocka ut ett plagg. Ta gärna med en egen kasse att bära hem kläderna i – en kasse helst i tyg så klart.
Du får inte tillbaka plagg som inte väljs av någon. Allt som blir kvar skänks till Röda korset.
Du som lämnar in kläderna redan under fredagen får vara med i en utlottning där Röda Korset, Myrorna, Solareturen och Gengåvan har bidragit med varsitt presentkort som vinnarna kommer att kunna använda till miljösmarta kläder (eller något annat begagnat).
Vilka som vunnit meddelas under fredag kväll och presentkorten hämtas hos oss under klädbytet på lördagen.

Accessoarer: Precis som förra året kommer vi ha ett skänka-bort-bord för accessoarer. Har du  smycken, håraccessoarer, väskor, sjalar/halsdukar, bälten, handskar/vantar och hattar/mössor som ligger och samlar damm – ta med dem så kan någon annan få glädje av dem. Och du kan själv göra fynd från bordet.

Vad händer mer under dagen?

Representanter från Karlstads kommuns miljöförvaltning finns på plats för att informera om insamling av textilier i Karlstad.
Mer information om kommunens miljöarbete hittar du på: http://www.karlstad.se/Miljo-och-Energi/Miljo–och-energiprojekt/

Vinn en ”Re-Kånkenryggsäck” i Klädbytardagens quiz. Skänkt av Naturkompaniet.

Delta i vårt quiz med kläd- och textiltema där priset är en Re-Kånkenryggsäck som Naturkompaniet på Västra Torggatan har bidragit med. Se bild till höger. http://www.naturkompaniet.se/
Röda Korset kommer att finnas på plats mellan 11.00-14.00 med symaskin för att hjälpa besökarna med mindre ändringar, uppläggningar eller intagningar av plagg och för att informera om den Redesign-grupp som startades förra året.
Du kan läsa mer om Röda korsets arbete i Karlstad och om Redesign-gruppen här https://www.facebook.com/RedesignKarlstad

Tipsa gärna: Hjälp oss att sprida Klädbytardagen till släkt och vänner. Ju fler som deltar – desto större utbud av kläder att välja mellan.

Frågor: Maila lars-ola.westerlund@naturskyddsforeningen.se

Klädbytardagen är ett samarrangemang mellan
Naturskyddsföreningen i Karlstad
Karlstads kommun