På Naturskyddsföreningens initiativ: Landets nyckelbiotoper ska inventeras för 200 miljoner på tio år

Regeringen satsar 200 miljoner kronor under tio år till inventering av nyckelbiotoperna i landets skogar i samband med skogsägarnas avverkningsanmälningar.

Landets skogar från norr till söder ska under tio år inventeras på nyckelbiotoper. Regeringen satsar 20 mijoner kronor per år för att få inventeringen genomförd. Totalt handlar det alltså om 200 miljoner kronor.
Idén kommer från Naturskyddsföreningen. Den väcktes i våras då Skogsstyrelsen meddelade att man skulle ta en paus i nyckelbiotopsinventeringen i samband med avverkningsanmälningar i nordvästra Sverige.
För att kunna följa upp inventeringarna satsar Regeringen dessutom 250 miljoner för att kunna rädda de värdefulla skogar som upptäcks.
Redan nästa år ska inventeringen vara igång. I första hand handlar det om att inventera skogar i nordvästra delen av landet eftersom någon liknande inventeringen aldrig gjorts i dessa områden.
I övriga Sverige där det tidigare gjort liknande inventeringar handlar det om uppdateringar av dessa.
Samtidigt ska en ny metod för inventering av nyckelbiotoper införas. Arbetet med att ta fram en sådan pågår för närvarande hos Skogsstyrelsen. Dess generaldirektör har lovat att metoden skall finnas klar att användas redan i januari.
Under hösten skall myndigheten dessutom ta fram en organisation som ska genomföra inventeringen.
För att möta skogsnäringen ska stor vikt läggas på inventeringens kvalitet. Ingen ska hamna i kläm och det är därför som Regeringen avsätter 250 miljoner extra i budgeten till nyupptäckta skogsområden som behöver skyddas. Regeringen räknar med att inventeringen kommer att öka områden med skyddsvärda skogar.
Naturskyddsföreningen har regionala Skogsgrupper i flera län runt om i Sverige som redan är i gång med inventeringar på frivillig väg. Bland annat i Värmland och i Örebro län.