Fynda på Naturskyddsföreningens Klädbytardag lördag 14 april!

Ett bra sätt att tömma din garderob på kläder du inte längre använder är Naturskyddsföreningen Karlstads Klädbytardag lördag 14 april på Tingvallagymnasiet vid Stora torget.

Har du fina kläder hemma som du inte använt på ett tag? Eller vill du helt enkelt byta stil och dela med dig av din gamla? Ta med dig kläder som är i fint skick som du tror någon annan kan tycka om – och byt till dig nya – helt gratis!

När
Klädbytardagen äger rum lördag 14 april kl 11.00-14.00
Vi kommer att hänga ut fler kläder kl 12.00 och kl 13.00

Inlämning av kläder
Fredag eftermiddag 13 april 15.30 – 19.00
På förmiddagen lördag 14 april 09.00 – 10.30
Du som lämnar in kläderna redan på fredag får vara med i en utlottning av presentkort från second hand-butikerna Röda Korset, Myrorna, Solareturen och Gengåvan

Var
Tingvallagymnasiet, Centralhallen. Byggnaden vid Stora torget som har ingång från Östra torggatan (där Värmlandstrafik har sin busshållsplats). Vill du undvika trappor finns även ingång på baksidan av byggnaden. Här hittar du Tingvallagymnasiet

Alla är välkomna
Alla – barn, ungdomar och vuxna. Observera att även barn kan lämna in och byta till sig max fem plagg var. Vi ser helst att barnen är tillsammans med en vuxen när plaggen lämnas in.
Uppmuntra gärna manliga bekanta/pappor/pojkvänner att vara med på Klädbytardagen.

Vilka kläder kan lämnas
Kläder för både barn och vuxna kan lämnas in. Plaggen ska vara hela och rena. Plagg som är trasiga, har fläckar eller reklamloggor tas inte emot. Accessoarer räknas inte som ett plagg. Du kan istället lämna dem till vårt skänka-bort-bord (se nedan).

Så här gör du
Ta med dig max fem fräscha och rena plagg i bra skick – per person.
Det kan vara sådant du tröttnat på eller plagg i fel storlek, som någon annan kan vara intresserad av.
För varje plagg du lämnar får du en biljett, som gäller för ett plagg att plockat ut. Ta gärna med en egen kasse att bära hem kläderna i – helst i tyg så klart.
OBS! Du får inte tillbaka plagg som inte väljs av någon – dessa skänks till Röda korset.

Skänka-bort-bord för accessoarer
Precis som tidigare år kommer vi ha ett skänka-bort-bord för accessoarer. Så har du t.ex. smycken, håraccessoarer, väskor, sjalar/halsdukar, bälten, handskar/vantar och hattar/mössor som ligger och samlar damm – ta med dem så kan någon annan få glädje av dem.

Vad händer mer!
Du kan delta i en tävling under lördagen. Solsta cykel har bidragit med två presentkort på 350 kr och författaren Jennie Johansson har skänkt boken Slow Fashion som du kan vinna

Uppdateras
Projektgruppen planerar fortfarande, men håll utkik i Facebook-eventet  där vi uppdaterar allt eftersom detaljerna blir klara.

Åka kollektivt
Det är väldigt lätt att åka kollektivt till Klädbytardagen eftersom vi håller till precis vid Stora torget. Tidtabeller finns på Karlstadsbuss eller Värmlandstrafik

Hjälp oss att sprida det här evenemanget genom att dela det och/eller genom att bjuda in dina kompisar. Ju fler som deltar – desto större utbud av kläder att välja på.

Klädbytardagen arrangeras av Naturskyddsföreningen i Karlstad i samverkan med Karlstads kommun och Studiefrämjandet Värmland/Bergslagen

Stort tack till Röda korset Myrorna Gengåvan Solareturen för ert bidrag!

Frågor kan ställas direkt Facebook-eventet
eller till: Lars-Ola Westerlund