Höstens program i Karlstad och Hammarö har något för alla

Söndag 30 september drar Miljövänliga veckan igång officiellt med en föreläsning på Naturum i Mariebergsskogen. Föreläsningens tema ansluter till veckans tema, Fixa Grejen!.

Sedan 2017 är programmet gemensamt för Naturskyddsföreningarna i Karlstad och Hammarö! Karlstad toppar med Miljövänliga veckan 29 september till 6 oktober på temat Fixa grejen, medan Hammarö bjuder på bland annat Holkbyggarkväll en kväll i oktober eller november. Håll utkik efter uppdatering för datum.
Varmt välkomna på alla aktiviteter.

Svamputflykt (Hammarö)
Mer information kommer här och på Hammarös hemsida

Vecka 40 – 29 september till 6 oktober
Miljövänliga veckan – Fixa grejen!
I år handlar Miljövänliga veckan om att vårda och laga de grejer vi redan har och därför bjuder Naturskyddsföreningen in till följande aktiviteter:

Lördag 29 september
Smygöppning av miljövänliga veckan med återbrukshäng på IKEA
Var: IKEA, Karlstad
När: Kl 11-15
Hur: Handla miljövänligtgruppen med vänner finns på plats runt om i varuhuset för att uppmärksamma årets tema “Fixa grejen”. Vi kommer även återbruka Ikea-grejer som du kan vara med och buda på.
Kontaktperson: Frida 073-070 78 35

Söndag 30 september
Öppning av veckan med föredrag och FixagrejenFika
Var: Naturum, Mariebergsskogen, Karlstad
När: 14.30-17.00
Hur: Ulrika Neldorin, Frida Didner och Johanna Hedqvist från Handla miljövänligtgruppen presenterar årets tema för miljövänliga veckan: Fixa grejen. Vi berättar om utmaningar med våra konsumtionsmönster och vad vi kan göra för att minska vårt avtryck. Dessutom presenteras Karlstads kommuns nya återbrukskarta. Efter föreläsningen kör vi lagningscafé. Ta med trasig textil som du kan sitta och laga samtidigt som du fikar på Naturums ekofik.
Föreläsningen är kostnadsfri, men du får själv betala fikat.
Kontaktperson: Johanna 070-272 24 14

Måndag 1 oktober
”Näverslöjd” fast med återbrukstema: mjölkpaket
Var: Gjuteriet, Verkstadsgatan 1, Karlstad, Sal 234
När: 17:30-19:30
Hur: Kjell Eriksson visar hur du kan göra korgar av dina gamla mjölkförpackningar.
Det kostar inget att delta men du får själv ta med urdiskade mjölk/juiceförpackningar om du vill prova att fläta själv under tiden Kjell visar tekniken. Det finns fika att köpa i Gjuteriets café.
Kjell har med alster av näver och mjölkförpackningar till försäljning.
Kontaktperson: Ulrika 070-758 50 04

Tisdag 2 oktober
Återbruksworkshop med Hanna Ankarstrand
Var: Gjuteriet, Verkstadsgatan 1, Karlstad, sal 234
När: 18:00-20:00
Hur: Återbruksproffset Hanna Ankarstrand visar egna återbrukade alster och finns med under kvällen för att inspirera och hjälpa till.
Det kostar inget att delta men du får själv ta med saker att laga/återbruka (t.ex. ramar, krukor, kläder mm). Det finns färg, symaskiner, tyger, verktyg mm, men ta gärna med eget material om du har specifika önskemål.
Det finns fika att köpa i Gjuteriets café.
Kontaktperson: Johanna 070-272 24 14

Onsdag 3 oktober
Prova på redesign med Röda Korsets sygrupp
Var: Röda korsets butik, Drottninggatan 2 A, Karlstad
När: Drop in mellan kl 16.00-19.00
Hur: Välkommen att vara med och återbruka textil till saker som kan säljas i Röda korsets butik. Medlemmar ur redesign-gruppen finns på plats för att hjälpa dig.
Du behöver inte ta med något material.
Det kostar inget att delta. Röda Korset bjuder på kaffe.
Kontaktperson: Heiko 073-052 65 07

Torsdag 4 oktober
Öppen redaktion med Ekoguiden Karlstad
När: 15:30-19:30
Hur: Vi möts utanför Café Iris, Kårgränd 4, Karlstad. Vi recenserar Iris Second Hand och TRÄ Butik & Galleri och avslutar med ekorekofika och prat om medveten konsumtion och Ekoguiden.
Kontaktperson: Julia 076-390 78 00

Lördag 6 oktober
Naturskyddsföreningen i Kil anordnar Fixa grejen!
Var: Kils bibliotek
När: kl 10:00-13:00
Hur: Skona miljön och spara pengar genom att laga i stället för att kasta.
Naturskyddsföreningen tipsar om vad man kan göra själv eller vem som kan hjälpa till.
Ta gärna med något du vill få fixat!
Evenemanget är gratis.
Kontaktperson: Mikael 0723-017634

Fixa grejen”-aktiviteterna arrangeras av Naturskyddsföreningen i Värmland i samverkan med Studiefrämjandet Värmland/Bergslagen.

7 oktober besöker vi Hammarö fågelstation på öns sydspets för att lära oss hur fågelmärkningen går till.

Söndag 7 oktober
Ringmärkning av fåglar vid Hammarö sydspets
Roine Magnusson visar hur ringmärkning av fåglar går till 08.00. Det brukar vara gott om flyttfåglar så här års men vädret styr hur det blir.
Efter visningen fikar vi och studerar naturen vid Vänern. Kanske får vi se havsörn eller andra rovfåglar. Ta med fika och kikare.
Avfärd 07.30 från stadsbiblioteket eller samling vid parkeringen på Hammarö (Takene) 07.55. Föranmälan vid samåkning senast 4/10 till: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Söndag 14 oktober
Hälleskogsbrännan – vad hände efter den stora branden?
Vi gör en heldagsutflykt till naturreservatet Hälleskogsbrännan i Västmanland. Reservatet bildades efter den stora skogsbranden 2014 för att kunna studera hur naturen återhämtar sig och livet återvänder efter en stor brand. Läs mer om reservatet här
Vi åker minibuss fram och tillbaka och blir guidade på plats av en naturguide. Fika och lunch tas med av var och en. Ta med stövlar eller kängor.
Preliminär kostnad 350 kr per person.
Anmälan senast 7 oktober till Owe Nordling, tel 070-555 68 40.
OBS! max 18 personer, först till kvarn gäller!

Tisdag 6 november – Hammarö
Holkbyggarkväll i Hammarö

När: 18:00
Var: Hammarö Träteknikerutbildnings, TTU, lokaler vid f d Rikssågverksskolan

Bo Öster på TTU ordnar allt material, tillkapat och klart att sätta ihop, men ta gärna med en skruvdragare.
Fika kommer att finnas.
Det kostar inget att delta och holken du bygger får du ta med hem.

Hitta dit: Från Karlstad via Hammaröleden kör du mot Skoghall i Nolgårdsrondellen. Vid nästa rondell, Mörmorondellen, tar du andra avtaget mot centrum/skogsindustrin. Efter ca 350 m, vid övergångsstället, sväng höger in på Djupsundsvägen. Kör rakt fram ca 250 m. Sväng höger och efter drygt 100 m finns TTU. Ingång runt hörnet på södra sidan.
Se kartan

Inget anmälningskrav: Men vill du vara säker på en holk – eller har frågor –
hör av dig till Åke Johansson 076 291 72 35

Måndags 19 november – Hammarö

Bin, tama och vilda

Dan Mangsbo från Länsstyrelsen berättar om vilda värmlandsbin och Ann Elgemark från Biodlarna om de tama.

När: Måndag 19 november kl 18
Var: Gunnarskärssalen Skoghalls Folkets hus.

Bin är små men viktiga

Söndag 25 november
GOD JUL – Naturskyddsföreningens gröna julkappsmarknad
När: kl 11.00 -16.00
Var: Gjuteriets vind, Verkstadsgatan 1, Karlstad
Hur: Vi bjuder in till en hållbar julklappsmarknad strax innan julruschen drar igång. Här kan du handla hållbara & återbrukade klappar av lokala hantverkare och inspireras till mer miljövänliga alternativ.
Inget inträde. Ekologiskt julfika säljs i Gjuteriets café, kaffe/te samt pepparkaka & lussebulle.
Vi kommer ha ett rum där besökarna själva kan göra en liten julklapp för självkostnadspris. Ta gärna med något som du inte använder till vår bytarhörna. Låt någon annan ge bort det i julklapp och se om du kan hitta något annat istället. Vi kommer också erbjuda hållbar presentinslagning.

OBS! Programmet för januari-april 2019 presenteras i början av januari.

Ändringar i programmet och annat spännande
Titta på Naturskyddsföreningen Karlstads hemsida efter eventuella ändringar och tillägg i programmet och annat spännande som dyker upp.
Se också Karlstads Facebooksida

Hitta nya naturupplevelser!
www.karlstadnatur.se om naturområden i Karlstads närhet. Kanske
hittar du uppslag till nya naturupplevelser?

Kemikaliegruppen
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Plangruppen träffas vid behov för att diskutera kommunala förslag om detaljplaner, översiktsplaner m.m.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Naturskyddsföreningen i Värmland har grupper för Handla miljövänligt och Skog. Se http://varmland-lan.naturskyddsforeningen.se/

Saknar du någon verksamhet? Hör då av dig till styrelsen så kan vi undersöka om fler delar ditt intresse!

Styrelsen för Naturskyddsföreningen i Karlstad fram till årsstämman 2019:
Ordförande: Vakant
Kassör: Karin Granström 0730-48 45 61
Sekreterare: Linda Ferm 0705-49 79 38
Ledamöter: Jan Bergstam 070-320 64 68, Anne Geddes-Shalit 0730-43 24 92, Johanna Hedqvist, 070-272 24 14, Leif Lövström 070-534 81 36 och
Owe Nordling, 070-555 68 40