Missa inte Paneldebatten inför EU-valet – i dag onsdag 8 maj på Residenset

Människan har en natur att förvalta till kommande generationer. Hur ser våra politiker på denna viktiga uppgift. Foto Ola Runfors

Sista söndagen i maj är det val till Europaparlamentet. En av de viktigare frågorna för EU nu och kommande år är Klimatfrågan.
Karlstad Bokcafé och Naturskyddsföreningen Karlstad gör gemensam sak för att uppmärksamma valet och ta reda på var våra partier står i de viktiga miljöfrågorna.
Nästa onsdag blir det därför en paneldebatt dit samtliga riksdagspartier är inbjudna.

Debatten genomförs i Residenset i Karlstad i dag onsdag 8 maj mellan 18 och 21.
Obs! Fri entré

Debatten inleds av Fredrik Holm som kommer att aktualisera bland annat frågor som:
Bedömer ni att svensk miljöpolitik vunnit eller förlorat på EU och har EU vunnit eller förlorat på det svenska medlemskapet?
Skatte- och avgiftspolitiken är ju en nationell angelägenhet samtidigt som alla inser värdet att dessa är så lika varandra som möjligt i EUs länder. Hur anser ditt parti att detta dilemma bäst skall lösas?
Höjda miljöavgifter och skatter kan bidra till ekonomiska orättvisor. Hur bör EU agera för att både bedriva en offensiv miljöpolitik och motverka ökande klyftor i och mellan medlemsstaterna?
EU införde regler som fasade ut den gamla glödlampan. Vill ditt parti se EU ta liknande initiativ på andra områden och i så fall vilka?
Lastbilarnas och flygets utsläpp ökar i strid mot alla klimatmål. Samtidigt är det europeiska järnvägsnätet underdimensionerat och illa underhållet. Hur anser ditt parti att EU skall agera för att nå en hållbar europeisk infrastruktur?