Tröttnat på dina prylar – byt dem på Prylbytardagen lördag 5 oktober på Tingvallagymnasiet

Du har säkert källaren full med prylar du inte använder. Nu har du chansen att omsätta dem i ”nya” prylar. Lördag 5 oktober är det Prylbytardag på Tingvallagymnasiet.

Har du prylar hemma som du inte använt på ett tag och som borde komma till användning av någon annan har du nu chansen att byta till dig något som du kan använda.
Prylbytet sker på Tingvallagymnasiet lördag 5 oktober 11 till 14 – med ingång på baksidan av skolan. Tingvallagymnasiet ligger mitt emot Rådhuset vid Stora torget i Karlstad. Ingång från skolgården på baksidan av huset.

Prylarna du vill bli av med lämnar du in på Tingvallagymnasiet kvällen innan – fredag 4 oktober mellan 15.30 och 19.00 och under lördag förmiddag 09.00 till 10.30.
Lämnar du in på fredag deltar du i en utlottning av presentkort på Sundstabadet. För varje inlämnad pryl får du en biljett. Max fem prylar får lämnas in. Biljetterna använder som ”betalning” för de prylar du hittar på lördagen. Saker som hör ihop räknas som en pryl, t ex en tallrikservice går som en (1) pryl.

Prylbytet pågår mellan 11.00-14.00 och prylar kommer att ställas ut löpande under öppettiden. Mellan klockan 13.30-14.00 är det Happy Half Hour – vilket innebär att för varje biljett får du  hämta ut två prylar.

Prylbytet är öppet för alla –  från barn till vuxna. Vi ser helst att barnet/barnen är med om en förälder lämnar in prylar åt dem.

Följande prylkategorier kan lämnas in:
Kök – t ex glas, porslin, mindre hushållsmaskiner
Inredning – t ex ljusstakar, belysning, vaser, textilier (t ex kuddar, gardiner, dukar)
Barn – t ex leksaker (ej av mjukplast från 2007 eller tidigare), barnböcker och babyprodukter, halloweenkostymer.
Sport & fritid – t ex musikinstrument, skridskor, ridväst, träningsprylar, campingutrustning, brädspel.

Prylarna ska vara hela och rena. Kolla att inga delar saknas och att all elektronik fungerar.
Prylar som lämnats in och blir ”köpta” lämnas inte tillbaka till den som lämnat in dem – de skänks till second hand-verksamhet där vinsten går till välgörande ändamål.

Följande prylkategorier kan inte bytas in
: böcker, tidningar, kläder, accessoarer, skor, väskor, filmer, skivor, små prydnadssaker (t ex souvenirer).

Skänka-bort-bord för sladdar, laddare och mobil- och datatillbehör
Utöver de prylkategorier som nämns ovan kan du lämna in sladdar, laddare, mobil- och datatillbehör, mobilfodral etc till vårt Skänka-bort-bord. Många har gamla varianter på laddare hemma och det finns de som söker efter en viss modell för att kunna ha kvar sin gamla mobil eller hitta rätt förlängningssladd. Märk om möjligt upp vilken modell tillbehöret är avsett för.

Tävling
Deltar du i ett konsumtions-quiz under lördagen kan du vinna inspirerande böcker på temat hållbarhet, bland annat en barnbok från Clara Lidström som driver bloggen Underbara Clara. https://underbaraclaras.se/.

Fikat är uppdukat
Elever från Tingvallagymnasiets Hotell- och turismprogram säljer fika under lördagen. Det säljs även ekologisk saft, Fairtrade och ekologiskt märkt kaffe och te.
Ica Hagahallen skänker överblivet bröd. https://www.ica.se/butiker/supermarket/karlstad/ica-supermarket-haga-865/start/

Utställare
Naturskyddsföreningen https://varmland-lan.naturskyddsforeningen.se/
Karlstad FN-förening https://fn.se/karlstad/
To Use, digital marknadsplats för byteshandel. https://touse.se/

På innergården kommer cykelföretagen Bulten Bike och Solsta Cykel visa lastcyklar och Karlstads bilkooperativ och elbilspoolen Move About informerar om sina verksamheter

Cykla eller åk gärna kollektivt till Prylbytardagen eftersom vi håller till precis vid Stora torget.
Tidtabeller finns på http://karlstad.se/karlstadsbuss och http://www.varmlandstrafik.se/tidtabeller/

Har du frågor?
Maila anna.sundell@karlstad.se eller johanna.hedqvist@karlstad.se

Prylbytardagen arrangeras av Karlstad kommuns projekt Karlstad delar, Naturskyddsföreningens Handla miljövänligtgrupp i Värmland, Studiefrämjandet Värmland/Bergslagen. Karlstad delar har stöd av Viable Cities som är en del i satsningen strategiska innovationsområden som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. https://karlstad.se/karlstaddelar