Grön julklappsmarknad med Klappbyte nu på söndag 24 november på Gjuteriet

Naturskyddsföreningens Gröna julklappsmarknad arrangeras i år söndag 24 november. Som vanligt på Gjuteriet i Karlstad.

Välkommen till Naturskyddsföreningens Gröna julklappsmarknad söndag 24 november!
Här kan du handla hållbara och återbrukade klappar av lokala hantverkare och försäljare.
Vi kommer att uppdatera evenemanget allt eftersom med vilka försäljare som kommer finnas på plats.

Ta gärna med max tre hela och rena prylar som du inte använder till vårt Klappbytarrum. Låt någon annan ge bort din pryl i julklapp och se om du kan hitta något annat istället. Obs – prylarna ska inte vara inslagna. Utöver prylbytet kommer vi ha ett hörn i rummet där du kan skänka lucia- och tomtekläder och förhoppningsvis hitta andra som passar bättre. Dessutom kommer vi ha ett hörn där du kan lämna julsaker du inte längre använder. Du får inte tillbaka det du skänkt som inte valts av någon – detta skänks till second hand-verksamhet där vinsten går till välgörande ändamål. Karlstad kommuns projekt Karlstad delar ansvarar för rummet och visar delnings- och återbrukstips.
Vi kommer visa hållbar klappinslagning och inspirerande förslag på julklappar som du kan göra själv.

Öppet: 11.00 till 16.00
Fika: Ekologiskt julfika i Gjuteriets café
Inträde: Gratis

Här nedan följer årets hantverkare och säljare

Återbruksklappar
Ewa-Lenas källare  – House of Homebrew, Hanna Ankarstrand – Värmland Remakeri & trädgård – Ulrika Vass – RenArt återbruk och nyproduktion Linda Wall – Tilde Tryck
– Lena Kristina – Fenixhäxornas isländska galdrar  – Kullanders kassar och kransar – Skaparstigen – Wood & Leather Design

Miljösmarta klappar
Hos bonden – Jennie Rowell – Wolfgang Ranke, träslöjd – Humlorna i min trädgård – Camino

Ätbara klappar
Njordstorp Permakultur Gård – Torfolk & vänner – Tistelgården – Amandula konfektyr – Fenixhäxornas medicinska teer och örtsalt

Upplevelser
Vildvilans Trädgårdar – Yogalunden

Hitta till Gjuteriet
Närmsta busshållplats till Gjuteriet är Nöjesfabriken, där buss 8 och 11 stannar. Snabbussen stannar vid Hagatorget, vilket är några minuters promenad från Gjuteriet. https://karlstad.se/Karlstadsbuss/tidtabeller/Tidtabellerkartor/
Det finns en avgiftsbelagd bilparkering på baksidan Gjuteriet (nedfart mellan Gjuteriet och idrottssalen Gjutaren).

Arrangörer
Naturskyddsföreningens Gröna julklappsmarknad arrangeras av Naturskyddsföreningens Handla miljövänligtgrupp Värmland, Studiefrämjandet Värmland Örebro och Karlstad kommuns projekt Karlstad delar. Karlstad delar har stöd från det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
Läs mer på: karlstaddelar.se

Frågor
gataverde@fripost.org och skaparstigen@gmail.com

Hjälp oss gärna att sprida evenemanget genom att dela och bjuda in dina kompisar.

För uppdateringar och information om vilka försäljare som deltar på Facebook-evenemanget