Karlstad och Hammarö bjuder på vandring i Klarälvsdeltat nästa lördag 14 oktober

Sedan i våras har Naturskyddsföreningarna Karlstad och Hammarö gemensamt program. Vilket innebär att alla medlemmar i de två kommunerna är varmt välkomna på alla aktiviteter.
Nästa lördag är det ett program som bör passa alla oavsett kommuntillhörighet, en vandring i Klarälvsdeltat som berör båda kommunerna. Vi får sakkunnig ledning av Oscar Säwström som varit projektledare för arbetet i deltat under det gånga året.

Obs! Redan avverkade programpunkter flyttas ner efter hand till slutet av listan.

Flygutsikt över Nolgårdsviken och Hammars udde som är en del av Klarälvsdeltat.

Lördag 14 oktober – Hammarö
Höstlördag på Hammars udde – med fokus på Klarälvsdeltat
Nästa lördag14 oktober ordnar Naturskyddsföreningen Hammarö en vandring på Hammars udde.
En del av udden ingår i Natura 2000-området Klarälvsdeltat och under året som gått har det jobbats på att återställa områdets ursprungliga karaktär.
Oscar Säwström från Länsstyrelsen som varit projektledare för arbetet visar oss runt och berättar om vad man gjort, varför och hur det ska bli i fortsättningen.
Samling kl 10 på den ordningsställda parkeringen längst ut på Hammars udde. Parkeringen rymmer inte så många bilar så parkera gärna vid Hammars gård eller vid domarringen längs vägen ut på udden.
Cykel är förstås ett bra alternativ. Vandringen beräknas hålla på till kl 12.
Alla är välkomna.
Skärgårdsmuséet håller extra öppet mellan kl 12 och 14 och ordnar visning av muséet kl 13. Deltagarantalet vid visningen är begränsat till 15 personer.
Hembygdsföreningen har kaffeservering i Hembygdsgården efter vandringen och det går att ta en titt på Hembygdsföreningens utställningar och kika runt i husen. Kaffe med dopp kostar 50 kronor.

Tisdag 17 oktober – Hammarö
Öppet hus i Lunserudsstugan på Hammarö
Hammarökretsen visar vad de håller på med och bjuder på kaffe. Öppet från 18.00. För närmare program se https://hammaro.naturskyddsforeningen.se .
Lunserudsstugan ligger i Skoghall i korsningen mellan Lunserudsvägen och Ekebovägen. Ekebovägen går in bakom OKQ8.

Torsdag 19 oktober – Karlstad
Fjärilar och natur i Rumänien
Fotograferna Mikael Skalstad och Günther Dippe visar bilder och berättar om en naturresa till Rumänien, bland annat Transsylvaniens berg.
Tid och plats: 18.00 på Naturum, Mariebergsskogen.
Inträde: vuxna 80 kr, under 18 år gratis.

Måndag 30 oktober
Holkbyggarkväll – Hammarö
Naturskyddsföreningen Hammarö har fått förmånen att disponera Träteknikerutbildningens lokaler på Djupsundsvägen 1, bakom f d Sågverksskolan.
När: Måndag 30 oktober
Tid: 18.00-21.00
Föranmälan: Så snart som möjligt, senast 23 oktober
För att vi ska kunna göra en bedömning av hur mycket material som kommer att gå åt vill Hammaröföreningen att du anmäler dig senast 23 oktober att du vill vara med och hur många du har med dig.
Skicka anmälan till ake.n.johansson@gmail.com eller SMS till 076-2917235.
Det finns inte obegränsat med plats, så vill du vara med ska du anmäl dig snarast. Först till kvarn gäller.
Har du något material liggande som du inte har användning för och som skulle passa för holkbyggande tar föreningen gärna emot det. Lämpliga virkesdimensioner för en mesholk är 22×95 och 22×145. Ohyvlat är bäst. Takpapp, skruv, spik av lagom storlek och som inte rostar, för att fästa ihop brädorna och galvad pappspik att spika runt ingångshålet och fästa takpappen med kan också behövas.
Här hittar du en byggritning för en mesholk: http://rez.se/a65ji

Lördag 16 september – Karlstad
Muminvärlden på Skutberget – studiebesök
Owe Nordling finns på plats kl 10 vid Motionscentralen.
Vi kollar hur området kommer att avgränsas om Muminvärlden blir av och diskuterar hur avgränsningen kommer att påverka tillgången till strand och natur. Ta gärna med termos!
Kontakt: Owe Nordlig, 070-555 68 40.

Söndag 17 september – Hammarö
Svamputflykt
Jan Stålberg guidar. Tänkt plats är Djupsundsskogen, inte så långt från Skoghalls centrum.
Samling kl 10.00 vid Tassbron (se vägbeskrivning nedan). Inställt vid regn.
Färdväg från Karlstad via Hammaröleden. Sväng av mot Vidöåsen och kör gamla Karlstadsvägen längs älven mot Skoghall. Samlingsplatsen är där vägen rakt fram övergår i cykel- och gångväg och bilvägen gör en skarp vänstersväng. Alternativt kör man Hammaröleden, svänger mot Skoghall i Nolgårdsrondellen (Coop) och i nästa rondell, Mörmorondellen, tar man avtaget mot återvinningsanläggningen/sporthallen och fortsätter vidare till Tassbron.

Torsdag 21 september – Hammarö
Cykelkök i Skoghall centrum kl 14.00-19.00.
Du hittar det på Björkhagsgatan 6.
Cykelreparatör från Kronas och Lars-Ola Westerlund från Naturskyddsföreningen finns på plats för att hjälpa till med enklare cykelservice.
Har du inte möjlighet 21 september är det Cykelkök samma tid och plats även två dagar tidigare, tisdag 19 september, då med Velostore som reparatör och utan Naturskyddsföreningens medverkan.
Arrangör båda dagarna är Hammarö kommun och Projektet Hållbart resande i ett växande Värmland.

Lördag 23 september – Karlstad
Rennstadsnipans naturreservat
Owe Nordling tar oss med till utsiktstornet i naturreservatet Rennstadsnipan i Kils kommun. Han berättar om naturen där och historien om hur det höga tornet kunde byggas 1,5 km från närmaste väg.
Vandringen upp till tornet är delvis ganska brant. Vi passerar en gammal torpruin med bl.a. en stensatt bäck. Efter tornbesök och fika går vandringen ner genom en underbar gammal skog, något längre väg men inte så brant.
Samling för samåkning kl. 09.30 vid Bibliotekshuset i Karlstad. Vi är åter i Karlstad cirka 15.00.
Ta med fika och rejält på fötterna. Anmälan direkt till Owe 070-555 68 40 via SMS eller mejl owe@karwe.se .

30 september – 8 oktober – Karlstad
Miljövänliga veckan
Föreläsning och workshop – Fräsch på riktigt
Torsdag 5 oktober kl 18.00-20.00
Gjuteriet, sal 215
För andra året i rad handlar Miljövänliga veckan om hygienprodukter. Kemikaliegruppen och Handla miljövänligtgruppen arrangerar därför en föreläsning om innehållet i produkterna som finns i våra badrumsskåp. Det blir också en workshop där du kan göra din egen ekologiska läppbalsam. Vi bjuder på fika.
Kontaktperson och föreläsare: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Söndag 1 oktober – Karlstad
Örnar vid Ölmeviken
Ölmeviken är en bra rastplats för flyttfåglar som gäss, änder och vadare och det lockar även till sig rovfåglar som havsörn och kanske pilgrimsfalk.
Ta med fika och kikare. Avfärd från Bibliotekshuset 07.30 eller samling vid Ölme kyrka 08.00.
Föranmälan för samåkning senast 28 september till Leif Lövström, 070-534 81 36.

OBS! Programmet för januari-april 2018 presenteras i slutet av december.

Titta på Naturskyddsföreningen Karlstads hemsida
http://karlstad.naturskyddsforeningen.se efter eventuella ändringar och tillägg i programmet och annat spännande som dyker upp. Eventuella ändringar och tillägg kommer också här på föreningen Facebooksida https://www.facebook.com/karlstadsnatur
Naturskyddsföreningen Hammarös hemsida hittar du här:

www.karlstadnatur.se om naturområden i Karlstads närhet. Kanske hittar du uppslag till nya naturupplevelser?

Grupper i Karlstad
Kemikaliegruppen
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Ängsgruppen
Träffas flera gånger under vår och sommar för arbete på vår Kretsäng vid naturstigen på I2-området.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Plangruppen
Träffas vid behov för att diskutera kommunala förslag om detaljplaner, översiktsplaner m.m.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Naturskyddsföreningen Värmland har grupper för Handla miljövänligt och Skog. Se http://varmland-lan.naturskyddsforeningen.se/

Saknar du någon verksamhet? Hör då av dig till styrelsen så kan vi undersöka om fler delar ditt intresse!

Styrelsen för Naturskyddsföreningen Karlstad fram till årsstämman 2018:
Ordförande: Vakant
Kassör: Karin Granström 0730-48 45 61
Sekreterare: Leif Lövström 070-534 81 36
Ledamöter: Jan Bergstam 070-320 64 68, Linda Ferm 0705-49 79 38, Anne Geddes-Shalit 0730-43 24 92, Linnéa Lindberg, 0730-55 34 26 och Owe Nordling, 070-555 68 40