Höstens program i Hammarö och Karlstad inne på slutvarvet

Två  programpunkter återstår på höstens program för Karlstad/Hammarö. Kanske det bästa är sparat till sist. Eller vad säger du om följande.

• Hammarö avslutar med en helkväll om bin. Två experter finns på plats i Folkets Skoghall nästa måndag kväll 19 november.
  • Karlstad avslutar hösten söndag 25 november med att förvandla Gjuteriet på Herrhagen till ”Jultomtens verkstad” – en julklappsmarknad i grönt.

Måndag 19 november – Hammarö
Bin kan vara både vilda och tama. Dan Mangsbo från Länsstyrelsen berättar om vilda Värmlandsbin och Ann Elgemark från Biodlarna om de tama.
De flesta av oss tänker inte på att utan bin skulle det bi väldigt tomt i frukt- och grönsaksdiskarna. Cirka en tredjedel av maten vi äter har pollinerats av bin och humlor. Snacka om viktig bisyssla.

När: Måndag 19 november kl 18
Var: Gunnarskärssalen Skoghalls Folkets hus.
Läsning: https://tinyurl.com/y8c6vut7

Söndag 25 november
GOD JUL – Naturskyddsföreningens gröna julkappsmarknad

När: kl 11.00 -16.00
Var: Gjuteriet  – vinden m fl lokaler, Verkstadsgatan 1, Karlstad
Hur: Naturskyddsföreningen bjuder på en hållbar julklappsmarknad strax innan julruschen drar igång. Här kan du handla hållbara och återbrukade klappar av lokala hantverkare och inspireras till mer miljövänliga alternativ.
Inget inträde.
JulFika: Ekologiskt julfika säljs i Gjuteriets café, kaffe/te samt pepparkaka & lussebulle.
Det kommer att finnas ett rum där besökarna själva kan göra en liten julklapp till självkostnadspris.
Ta gärna med något som du inte använder till vår bytarhörna. Låt någon annan ge bort det i julklapp och se om du kan hitta något annat istället.
Det kommer också att finnas hållbar presentinslagning.

OBS! Programmet för januari-april 2019 presenteras i början av januari.

Naturskyddsföreningen Karlstads hemsida
Karlstads Facebooksida

Naturskyddsföreningen Hammarös hemsid
Hammarös Facebooksida

Hitta nya naturupplevelser!
www.karlstadnatur.se om naturområden i Karlstads närhet. Kanske
hittar du uppslag till nya naturupplevelser?

Kemikaliegruppen Karlstad
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Plangruppen Karlstad
Träffas vid behov för att diskutera kommunala förslag om detaljplaner, översiktsplaner m.m.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Arbetar för hela Värmland
Naturskyddsföreningen i Värmland
Har bland annat grupper för Handla miljövänligt och Skog.

Saknar du någon verksamhet?
Hör då av dig till styrelsen så kan vi undersöka om fler delar ditt intresse!

Styrelsen för Naturskyddsföreningen i Karlstad fram till årsstämman 2019:
Ordförande: Vakant
Kassör: Karin Granström 0730-48 45 61
Sekreterare: Linda Ferm 0705-49 79 38
Ledamöter: Jan Bergstam 070-320 64 68, Anne Geddes-Shalit 0730-43 24 92, Johanna Hedqvist, 070-272 24 14, Leif Lövström 070-534 81 36 och
Owe Nordling, 070-555 68 40