Vårprogrammet gör dig klimatsmart redan till årsmötena

Under våren går vi i studiecirkel för att bli klimatsmartare för ett hållbarare liv. Cirkeln går under namnet ”Ett hållbart liv 2019” och kommer att genomföras i en Facebookgrupp varvart med fysiska möten.
Cirkel arrangeras av Naturskyddsföreningen Värmland och utgår ifrån Johanna Ståls bok ”Ett hållbart liv” som utsetts till Årets bok av Naturskyddsföreningen.
Studierna sker i första hand via webben genom diskussioner i den slutna Facebookgruppen ”Ett Hållbart liv 2019”. Att gruppen är sluten betyder inte annat än att endast de som blir anslutna till gruppen kan läsa och kommentera vad som sägs på sidan. Att den finns syns för alla.
Hur går jag med i gruppen ”Ett hållbart liv 2019”?
Skriv in namnet Ett hållbart liv 2019 i adressfältet i Facebook så kommer du till gruppen. Klicka på ”+ Gå med i gruppen” under vinjettbilden så ser vi till att du kommer in.
Du kan också maila till Ulrika Neldorin, gataverde@fripost.org eller Karin Johansson, johanssonkarin1@hotmail.com och anmäla dig så släpper de in dig.
Det kommer också att bli tre fysiska träffar på Sandys på Tingvallagatan 7 i Karlstad.
Träffarna genomförs torsdagarna 21 februari, 21 mars och 25 april mellan kl 18.30-20.00. Vi fikar/äter och får chans att diskutera, reflektera, utbyta erfarenheter och inspirera varandra.
Inga förkunskaper krävs för att delta i studiecirkeln.
Det är heller ingen kostnad för att delta i själva cirkeln. Däremot får du som deltagare själv köpa boken som är underlag till cirkeln. Varje deltagare ansvarar själv för att skaffa ett exemplar av boken. Den finns att beställa direkt från Naturskyddsföreningen https://www.naturskyddsforeningen.se/ett-hallbart-liv
21 februari läggs den första frågeställningen upp på sidan ”Ett hållbart liv 2019”. Därefter läggas en frågeställning ut per vecka under sammanlagt sex veckor. Alla deltagare är välkomna att diskutera och dela med sig av sina tankar, funderingar samt tipsa och stötta varandra i gruppen.

Catarina Rolfsdotter-Jansson ger oss hopp i klimatångestens tid. Arenan 13 mars 16-17.

Onsdag 13 mars
Hopp i klimatångestens tid
Naturskyddsföreningen finns på plats när Svenska kyrkan Karlstads stift anordnar föreläsning med Catarina Rolfsdotter-Jansson på temat ”Hopp i klimatångestens tid”. Föreläsningen ingår i temaveckan Livet värt att leva och hålls på Arenan, Stadsbiblioteket i Karlstad
kl 16.00-17.00.
Vi medverkar som utställare som man kan besöka före och efter föreläsningen. Mer information hittas på https://www.svenskakyrkan.se/karlstadsstift/onsdag-13-mars
Kontakt: Johanna Hedqvist, skaparstigen@gmail.com

Torsdag 28 mars
Årsmöte med Naturskyddsföreningen Karlstad
Tid och plats: 17.50 vid NWT-huset, Våxnäsgatan 20. Samling i foajén till huvudingången.
 Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar kommer vi inledningsvis att bli guidade i huset och bland annat få se NWT:s konstsamling. Efter fika som NWT bjuder på startar själva årsmötet kl. 19.00.
Mer information om årsmöteshandlingar och motioner meddelas på föreningens hemsida, http://karlstad.naturskyddsforeningen.se/
Motioner till stämman ska mejlas till karlstad@naturskyddsforeningen.se senast den 14 mars.
Kontakt: Jan Bergstam 070-320 64 68 eller Karin Granström, 0730-48 45 61.

Klädbytardagen kommer i år igeni i Tingvallagymnasiets foaje. Boka in 6 april.

Lördag 6 april
Klädbytardagen
På Tingvallagymnasiet i Karlstad kommer du kunna byta till dig fina plagg, samtidigt som någon annan kan få användning av sådant du själv inte längre behöver.
Tid och info om upplägg kommer meddelas på föreningens hemsida och Facebooksida.
Kontakt: Ulrika Neldorin, gataverde@fripost.org och Johanna Hedqvist, skaparstigen@gmail.com

Söndag 14 april i Arvika
Årsmöte Naturskyddsföreningen Värmland
Årsmöte hålls i år i Arvika. Sedvanliga årsmötesförhandlingar och diskussion om framtida verksamhet. Länsföreningen bjuder på lunch efter mötet. Se Naturskyddsföreningen i Värmlands hemsida eller Facebook samt separat kallelse för mer information.

Måndag 22 april (Annandag påsk)
Vårfåglar vid Hynsjöarna
Vi besöker Södra och Norra Hyn för att se och höra vilka vårfåglar som dykt upp. Ta med kikare och fika.
Samling 08.00 vid Träfotere (Södra Hyn) eller 07.30 vid Stadsbiblioteket.
Föranmälan vid samåkning senast 18 april till Leif Lövström, 070-534 81 36.

OBS! Programmet för maj-augusti presenteras i mitten av april.

Besök föreningens hemsida
efter eventuella ändringar och tillägg i programmet och annat spännande som dyker upp.
Se också vår Facebooksida

www.karlstadnatur.se om naturområden i Karlstads närhet. Kanske hittar du uppslag till nya naturupplevelser?

Kemikaliegruppen/Handla miljövänligt
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Plangruppen träffas vid behov för att diskutera kommunala förslag om detaljplaner, översiktsplaner m.m.
Kontaktperson: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Naturskyddsföreningen Värmland har grupper för Handla miljövänligt, Klimat och Skog.
Se http://varmland-lan.naturskyddsforeningen.se/

Saknar du någon verksamhet? Hör då av dig till styrelsen så kan vi undersöka om fler delar ditt intresse!

Styrelsen för Naturskyddsföreningen i Karlstad fram till årsstämman 2019:
Ordförande: Vakant
Kassör: Karin Granström 0730-48 45 61
Sekreterare: Linda Ferm 0705-49 79 38
Ledamöter: Jan Bergstam 070-320 64 68, Anne Geddes-Shalit 0730-43 24 92, Johanna Hedqvist, 070-272 24 14, Leif Lövström 070-534 81 36 och Owe Nordling, 070-555 68 40

Bilden. Catarina Rolfsdotter-Jansson ger hopp på temat ”Hopp i klimatångestens tid”. onsdag 13 mars 16-17 på Arenan.