Välkommen till Karlstad och Gjuteriet söndag 25 augusti för upptaktsdag inför Miljövänliga veckan i höst

Målet under upptaktsdagen är att inspirera oss själva och att få med oss deltagarena under Miljövänliga veckan att laga, vårda och återbruka – Fixa grejen – helt enkelt.

Söndag 25 augusti, kl 10.00 – 15.30 är du välkommen till Gjuteriet, Verkstadsgatan 1 i Karlstad – Lokal Vinden – för att lära dig mer om årets tema för Miljövänliga veckan, v 40.
Temat är även i år ”Ta vara på det vi har” där vi uppmärksammar överkonsumtionens baksidor. Målet är att inspirera oss själva och våra deltagare under veckan att laga, vårda och återbruka – Fixa grejen – helt enkelt.
Vi vill uppvärdera statusen för secondhand och inspirera till delande – hyra, byta, låna.

Under dagen går vi igenom kampanjhandledningen och diskuterar aktiviteter som vi vill göra. Vi provar också på att göra bivaxdukar som kan användas för att förvara mat i istället för i plastfolie. Ta med en tygbit till detta. Vi har också ett bok- och växtbyte, så ta med nån bra pocketbok och/eller nån fin stickling att byta med.

Mat: Vi kommer att bjuda på fika och lunch (allting vegetariskt). Allergier eller önskemål om specialkost meddelar du i samband med din anmälan.

Kostnad: Gratis för medlemmar. För övriga självkostnadspris för lunch och fika. Bli gärna medlem!

Anmälan och info:
Anmäl dig i det här formuläret senast tisdag 20 augusti

Om du har frågor kan du höra av dig till:
Johanna Hedqvist skaparstigen@gmail.com eller Ulrika Neldorin gataverde@fripost.org

PS. Miljövänliga veckan infaller i år 28 september – 6 oktober

Programmet söndag 25 augusti

10:00 Fika

10:15 Välkommen och introduktion

10:30 Faktaföreläsning

11:00 Kampanjmaterial och aktivitetsidéer

12:00 Lunch, vegetarisk

13:00 Pocket och sticklingbyte

13:15 Vi gör bivaxdukar

14:00 Vad vill vi göra lokalt? Gruppdiskussion

15:00 Sammanfattning och avslutning

15:30 Slut

Från Naturskyddsföreningens rikskansli medverkar Helen Göthe, vikarierande produktansvarig Bra Miljöval textil.