Flyttfåglarna flyttar in i Naturum

Gärdsmygen är en av alla de arter som hamnar i fångstnäten ute på Hammarö sydspets.

I kväll tisdag 29 okt 18.00 Naturum Mariebergsskogen
EN KVÄLL MED VÅRA FLYTTFÅGLAR…

Du som tidigare i höst besökte Fågelstationens dag på Hammarö sydspets får nu en ny chans att träffa Bimbi Ollberg, mannen som satt ringar på fler fåglar än någon annan.
När man ser honom i arbete är det honom man skulle vilja bli ringmärkt av om man nu skulle råka vara fågel.

Naturskyddsföreningen Karlstad får låna honom av Hammarö Fågelstation för en kväll.

När: I kväll tisdag 29 oktober klockan 18.00
Var: Nyrenoverade Naturum Mariebergsskogen
Hur: Fri entré för medlemmar i Naturskyddsföreningen, men alla är välkomna till en intressant och spännande kväll.

Bimbi Ollberg bor på Gotland där han är verksam på Sundre Fågelstation. Men varje höst sedan decenier tillbaka flyttar han för några veckor till Hammarö för att hjälpa till att ringmärka fåglar.
När vi frågade honom om han inte kunde berätta lite mer om sitt arbete under en kväll på Naturum i Mariebergsskogen tvekade han inte en sekund.
Bestäm dag sa han och gav oss datum för sin nästa period ute på Hammarö sydspets. Där är han nu sedan några dagar, bland annat för att märka ugglor som för Bimbi är lite speciellt eftersom det inte finns några ugglor på Gotland.
Nu på tisdag kväll 29 oktober tar han en paus från Sydspetsen för att komma till Naturum i Mariebergsskogen för att berätta om och visa bilder från sitt arbete.
Karlstads ornitologiska föreningen ansvarar för stationen på Hammarö med stöd av Hammarö kommun.
Sedan starten 1969 till och med förra året har 158 arter märkts bland de 375 678 fåglar som fångats in för märkning.

Välkommen till en trevlig kväll
Kom gärna för lite vimmel en stund innan. Kaffet ska vara varmt lovar personalen.