Vårens aktiviteter 2024

Naturskyddsföreningen i Karlstad välkomnar våren 2024 med ett förnyat fokus på tre viktiga områden som är avgörande för vår gemensamma framtid och för bevarandet av den naturliga skönheten i vår region. Dessa områden inkluderar artdiversitet, det kommande EU-valet samt översiktsplanen för Karlstad kommun.

Artdiversitet

Bevarandet av biologisk mångfald är mer kritiskt nu än någonsin, med tanke på de ökande hoten mot vår planets ekosystem. Vi kommer att intensifiera våra insatser för att skydda och främja en rik artdiversitet i Karlstads omgivningar. Detta innebär att vi arbetar för att skydda naturliga livsmiljöer, främja hållbara jordbruksmetoder och öka medvetenheten om vikten av att bevara olika arter. Genom utbildningsprogram, samarbetsprojekt och direkta åtgärder siktar vi på att göra en konkret skillnad för vår lokala biologiska mångfald.

EU-valet

Med det stundande EU-valet i sikte är det viktigt att lyfta fram miljö- och klimatfrågor i den politiska debatten. Vi i Naturskyddsföreningen Karlstad kommer att engagera oss i att informera och uppmana medborgare att rösta för politiker och partier som tar dessa frågor på allvar.

Översiktsplanen för Karlstad kommun

Översiktsplanen är ett viktigt verktyg för att styra den långsiktiga utvecklingen av vår kommun. Vi kommer att noggrant granska och engagera oss i processen för att utforma den nya översiktsplanen, med målet att säkerställa att hållbarhet, miljöskydd och bevarandet av grönområden står i centrum för kommunens framtidsplaner. Detta inkluderar att inkomma med synpunkter och mobilisera lokalbefolkningen för att göra deras röster hörda.

Mer information om våra specifika projekt, aktiviteter och hur du kan engagera dig kommer att delas inom kort. Vi ser fram emot ett spännande och produktivt år där vi tillsammans kan göra en positiv inverkan på vår miljö och samhälle. Följ med oss i vårt arbete för en hållbar framtid och bli en del av lösningen.